Valinnan vaikeus ja tarjonnan laajuus

Syksy on uusien alkujen aikaa. Koulujen alku aloittaa myös harrastukset ja paljon muutakin uutta. Tanssi on hyvä ja antoisa harrastus kaikille. Se ei ole pelkästään hauska liikunnanmuoto vaan se antaa paljon muitakin valmiuksia ja kokemuksia. Miten siis valita, suorastaan massiivisesta määrästä palveluntarjoajia, se itselle oikea toimija?

Monelle tuon valinnan ratkaisee sijainti tai hinta. On selvää, että kiireinen aikataulu ei usein salli pidempiä matkoja tanssituntien pariin. Kyse on tosiaan usein myös talouden resursseista ja siitä, mihin perhe voi olemassaolevat resurssit sijoittaa.

Toisille valinnan peruste on oppilaitoksen tarjoama lajivalikoima, opetukseen käytettyjen tilojen toimivuus, opettajien ammattitaito ja kokemus, oppilaitoksen sisäinen tunnelma tai yksinkertaisuudessaan se, että on kuullut hyvää palautetta oppilaitoksesta.

Mistä siis tietää, millainen oppilaitos oikeasti on? Miten tuosta tarjonnasta löytää juuri sen oikean?

Osa pääkaupunkiseudun tanssioppilaitoksista on hyväksytty antamaan taiteen perusopetusta. Nuo koulut toimivat kunnan/valtion hyväksymän opetussuunitelma pohjalta. Hyväksyntä edellyttää tiettyjen pätevyysvaatimuksien noudattamista opettajien osalta, opetuksen sisältöjen tulee täyttää opetushallituksen asettamat puitteet ja toiminnan tulee muutenkin täyttää tietyt standardit. Opetus on tällöin vastaava kuin muidenkin taideoppilaitosten ja opintokokonaisuuksista saa myös todistuksen. Tyyli eroja kuitenkin löytyy paljon.

Osa tanssinopetusta tarjoavista toimijoista ei ole koskaan edes hakenut tuota lupaa, sen puuttuminen ei siis kerro, etteikö koulu olisi tasokas, mutta se kertoo, ettei tuota tasoa ole virallisesti yhteiskunnan puolelta tarkastettu.

Maassamme ei ole mitenkään rajoitettu sitä, kuka saa tai ei saa perustaa tanssikoulua tai antaa tanssinopetusta. Pääkaupunkiseudulle syntyy jatkuvasti uusia kouluja ja toimijoita. Tanssi on suosittua ja se on hyvä. Jokaisella koululla ja toimijalla on oma visio, tyyli ja toimintamalli.

Käykää tutustumassa kouluihin ja toimijoihin. Kuunnelkaa miltä talossa tuntuu. Katselkaa tiloja ja ympäristöä, haastakaa meitä palvelemaan teitä paremmin ja tarjoamaan teille upeita kokemuksia tanssitaiteen parissa. Olemme valmiit vastaamaan haasteeseen, tulkaa esittämään se.

Koko Suomi tanssii.

4 kommenttia artikkeliin ”Valinnan vaikeus ja tarjonnan laajuus

  1. Kiitos kiinnostavasta ja ajankohtaisesta kirjoituksesta! Tuli mieleen muutama kommentti liittyen valintojen tekemiseen.

    ”Toisille valinnan peruste on oppilaitoksen tarjoama lajivalikoima, opetukseen käytettyjen tilojen toimivuus, opettajien ammattitaito ja kokemus, oppilaitoksen sisäinen tunnelma tai yksinkertaisuudessaan se, että on kuullut hyvää palautetta oppilaitoksesta.”

    Suosittelukulttuuri nousee varmuudella vieläkin merkittävämmäksi päätökseen vaikuttavaksi tekijäksi lähivuosina. Viime vuonna julkaistun tutkimuksen mukaan jo nyt kaverin suositus vaikuttaa lähes jokaisen (92%) suomalaisen ostopäätökseen. Näin ollen uusien oppilaiden rekrytoinnin lisäksi myös jo olemassa olevat asiakkaat olisi tärkeää saada pysymään tanssikoulussa.

    Omalla kohdallani kaikkein ratkaisevin tanssikoulun valintaan vaikuttava tekijä on opettaja. Tanssiharrastus ei ole edullinen, ja etenkin nuorille aikuisille jokainen itse maksettu lisätunti viikossa voi olla perusteellisen harkinnan paikka. Itse maksan mielelläni laadukkaasta opetuksesta. Edellytyksenä kuitenkin on, että jo pelkkä ajatus tanssitunnille menosta tuntuu niin mukavalta, että sitä viikoittaista aikaa ei haluaisi käyttää mihinkään muuhun. En koskaan maksaisi sellaisista tanssitunneista, jotka silloin tällöin tekisi mieli skipata paremman tekemisen tieltä. En myöskään suostuisi olemaan oppilaana tunnilla, jonka opettaja olisi ammattitaidoton, töykeä tai suorastaan ilkeä.

    Viimeiset kaksi vuotta olen onnekseni saanut käydä Footlightilla sellaisen opettajan tunneilla, joka täyttää kaikki yllä mainitsemani kriteerit niin kirkkaasti, että olisin valmis maksamaan paljon enemmänkin hänen opetuksestaan. Tunneille on aina ollut huikean kivaa mennä. Opettaja on huomioinut jokaisen oppilaan tasapuolisesti, antanut ammattitaitoisesti oppilaille palautetta (sekä positiivista että rakentavaa) ja saanut luotua tunneilleen niin ystävällisen ja helposti lähestyttävän ilmapiirin, että tanssijana on tuntenut olevansa osa tiimiä, jonka jäsenet tietävät toisensa nimeltä ja juttelevat kuulumisistaan. Tämähän siis ei ole mikään itsestäänselvyys kaikkien opettajien tunneilla.

    Valitettavasti suosikkiopettajani molemmat tunnit lopetettiin tänä syksynä. Syitä oli varmasti monia, enkä halua ottaa kantaa siihen, kuinka perusteltuja ne olivat, mutta halusin tuoda esiin tämän esimerkin siitä, kuinka suuri merkitys opettajalla on oppilaan motivaatioon maksaa tanssitunneista. Nythän on nimittäin niin, että en valitettavasti ole löytänyt tuntivalikoimastanne sopivia korvaavia tunteja. Myönnän, etten ole testannut kaikkia lajejanne, mutta olen sen verran suosittelukulttuurin orja, että joidenkin opettajien tunteja en halua kokeilla jo kuulopuheidenkaan perusteella. Lisäksi olen muodostanut omat käsitykseni myös siitä, kun joku opettaja on vastannut tanssikoulun tiloissa moikkaukseeni tylsistyneellä mulkaisulla.

    Toivon kovasti, että syksyn aikana järjestyisi mahdollisuus suosikkiopettajani tiiviskurssiin. Maria Grotell on niin lahjakas ja pidetty opettaja, että teillä ei omasta mielestäni ole varaa luopua hänestä kokonaan. Voin taata, että hänen tunneilleen on muitakin tulijoita, jotka maksavat mielellään siitä, että tanssiminen on kivaa ja opetus laadukasta.

    Virkeää loppukesää ja kiitos vielä hyvästä blogikirjoituksesta!

    Ystävällisesti,
    A-L

    1. Hei!
      Itselläni on aivan toisenlainen kokemus mm.opettajista.Aina ovat hymyilleet tai moikanneet.Lapseni käy useilla eri opettajien tunneilla ja on tyytyväinen.Näin syksyn alussa hän kokeilee myös uusia tunteja ja jos joku tuntuu liian helpolta tai vaikealta,niin sitten hän kokeilee jotain muuta tuntia.Kaikki tuntuvat olevan ammattitaitoisia.Terveisin Vastamäki ,tanssitytön äiti

    2. Hei
      Kiitos kommentista. Maria on kyllä edelleen mukana, mutta nyt keskittyy ”odotteluun”. Katsotaan sitten palaako Maria opettamaan eli miten perheen kasvu muuttaa iltarutiineja ja rytmejä. ”Footlight perhe” kasvaa ja se on ihana asia.

  2. Moi ”Vastamäki”,

    Hienoa kuulla! Toivottavasti kirjoituksestani ei jäänyt sellaista mielikuvaa, että olisin halunnut ottaa kantaa koko opiston opettajatarjontaan. Se ei ollut missään nimessä tarkoitus, sillä käyn aikuisten tunneilla, ja olen kiinnostunut vain tietyistä lajeista. Itsellenikin on esimerkiksi näytösviikonloppuina tullut lastentuntien opettajista mainitsemasi ystävällinen mielikuva. Se onkin tärkeää, koska mikään ei tapa tanssin iloa niin tehokkaasti kuin se, jos tanssitunnilla ei ole kivaa.

    Kuten edellisessä vietsissäni kirjoitin, halusin tuoda esille oman näkökulmani aikuisten tunneista ja samalla mainita suosittelukulttuurin merkityksen. Aikuisena ehkä tarkasteleekin opettajien toimintaa hieman erilaisesta näkökulmasta kuin lapsena tai lapsen tanssitunnille tuovana huoltajana. Toisaalta motiivi on molemmilla sama: saada rahoille vastineeksi huikeita kokemuksia, laadukasta opetusta ja suurta tanssimisen tuomaa mielihyvää.

    Mukavaa kuulla, että teillä on noin hyvä tilanne tanssituntien kohdalla. Toivotan riemukasta syksyä!

    Ystävällisesti,
    Aino-Leena

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.